VARNING: Flera av inläggen på denna blogg innehåller fler än 140 tecken!

fredag 4 september 2009

Svenska serietecknare skämmer ut sig!

Kultursidorna har börjat räkna ned till bokmässan i Göteborg. Allt mer börjar dessa sidor fyllas med vad som mer liknar reklam än kritik. Det verkar inte bättre än att en kulturskribent av rang måste uttrycka sig så slätstruket som möjligt för det ska finnas en chans att bli bjuden ett par glas vin i en förlagsmonter. Skvaller och utdelandet av dolkstötar kommer antagligen först efter mässan.

Men det är inte bara kritikerna som verkar tvingas åsidosätta perspektivet inför den analkande bokmässan. Ett brokigt gäng serietecknare planerar dessutom att sjunka till pajasnivå för att skämma ut sig offentligt. De slår på stora trumman: "man ska ha kul". Den publikfriande avrättningen av deras trovärdighet tänker de hålla den 25 september i en av göteborgsstadsdelen Majornas mer anrika lokaler; Musiken Hus. Där det för det mesta utspelar sig mer seriösa och mörka tillställningar som Death Metal-festivaler och liknande.

Det skulle ju aldrig falla en annan in att delta i eländet. Jag kommer fortsätta mitt sökande – ensam – efter mitt inre väsen, och jag ser serien även fortsättningsvis endast som ett sätt att terapimässigt uttrycka detta. Där emot har jag ju inget emot att dricka ett par pilsner och skratta föraktfullt åt serietecknare som sjunker så lågt att de i ren desperation får för sig att man kan tävla i serier. Allt för att få lite publicitet. Allt för att bli lite omtyckt. Allt för att bygga på det usla självförtroendet.

Mycket tråkig historia. Mer tragiskt är ju hur jag kunnat bevittna ett par av de inblandades förfall på nära håll. Före detta kollegor som jag nu inte har något annat val än att distansera mig ifrån.

Vad blir nästa steg i seriemediets förfall? Serietecknare som häller blåbärssoppa på sig offentligt?

Inga kommentarer: