VARNING: Flera av inläggen på denna blogg innehåller fler än 140 tecken!

lördag 19 september 2009

Mordhot.

Häromdagen upptäckte jag den här kniven liggandes på vår dörrlist i ateljétoaletten. Till saken hör att vi delar vår toalett med alla möjliga små firmor som ligger på samma våning i Lagerhuset och att den av den anledningen är spartanskt inredd. Så man lägger märke till om någon detalj ändras i interiören. Så att säga.

I stort sett alla som använder toaletten är tafatta män, vilket innebär att det med jämna mellanrum är mycket kiss på golvet och tomma toalettrullar i hållaren. Några fungerande glödlampor finns där sällan. Det är marknadskrafterna som styr, ingen stat sköter något, vilket innebär att väldigt lite fungerar.

Lagerhuset ligger två stenkast från Järntorget där det förekommer en hel del kriminella element. En del av dem hittar med ojämna mellanrum in i Lagerhuset. För att sno, kissa, bajsa eller ta sig en tuppalur. Detta särskilt nu när någon friteater byggs i huset och det är – kan man tänka – lite si och så med att stänga entrédörrar efter sig (man vet ju hurdana hantverkare är).

För ungefär tre veckor sedan hittade jag något som jag antog vara spermafläckar på toaletten. Mysigt. Och nu en jävla kniv. Det är ju liksom ingen liten kniv heller. Ingen matkniv eller täljkniv, utan en mördarkniv. Jag tänker ju spontant på Jason när jag ser den.

Är det så enkelt att en pundare har gömt den där en stund. Eller sitter den där som en varning? Är det stockholmsgänget som skickat en varning till Max inför det annalkande seriebattlet:
– Var glad att du sitter ner och skiter när du ser den här kniven …
I så fall är varningen verknings- och meningslös. Karln bryr sig inte. Det är jag som skiter ned mig.

Inga kommentarer: