VARNING: Flera av inläggen på denna blogg innehåller fler än 140 tecken!

tisdag 9 november 2010

Anarki? Okej. Neoliberalism? Nä.

De senaste dagarna har nätet svämmat över med spekulationer om den gripne misstänkte mannen i Malmö. Bloggare namnger honom utan att bry sig ett skit om vare sig lag eller etikett. Jag känner mig helt plötsligt konservativ. Jag känner mig som en moralgubbe. Jag känner mig som en folkpartist.

Ärligt. Det finns ju nazistforum som använder yttrandefrihet som svepskäl för allt möjligt. Det tycker jag är okej, motsägelsefull som jag är. Men när kattade och misslyckade avskrädesjournalister från DN och Expressen försöker klamra sig kvar vid ett yrke de inte behärskar och namnger misstänkta på sin personliga blogg tycker jag det har gått för långt. Är man misstänkt så ska man väl för fan få lov att vara misstänkt också.

5 kommentarer:

Dbv_Patrik_76 sa...

Kan du inte skriva något hemskt om Lena Mellin?

Nickan sa...

Patrik: Som vanligt måste jag googla allt du skriver.

Wikin har en artikel där jag tycker det förekommer tillräckligt med sådana tendenser. För du menar den före detta journalisten på Ab?

(Kan det vara så att du är en bekant till mig som döljer dig bakom den där kryptiska signaturen?)

Biff Zongo sa...

"Jag känner mig helt plötsligt konservativ."

Menar du inte tvärtom? Det är väl just konservativa som vill hänga ut alla misstänkta?

Att värna om misstänktas rättigheter är ju bara en fråga för vänstern och vänsterliberala.

Nickan sa...

Biffen: Att värna om lag och rätt är i allra högsta grad konservativt. När pöbeln inte accepterar lagar måste den konservative gå ut offentligt och gnälla.

Biff Zongo sa...

Ja du har rätt. Men jag kan tror att konservativa reagerar olika i det här fallet. Vissa vill att det ska gå rätt till andra vill att det ska hängas ut och sen stenas.