VARNING: Flera av inläggen på denna blogg innehåller fler än 140 tecken!

måndag 4 januari 2010

Även solen har mörka fläckar.

Att ett årtionde är till ända har man läst och hört lite överallt. Det är ju inte för inte som jag brister ut i ett »herregud!«. För jag hade då aldrig reflekterat över det av egen energi. Jag lever instängd i mitt egna lilla växthus där det är konstgjord sommar året om. Där passerar ett årtionde så obemärkt förbi utanför immiga glasrutor.

Det enda jag kunde tänka – efter denna plötsliga insikt – var: »neeej, nu kommer jag att bli tvungen att skriva en avhandling på min blogg«. Men sedan tänkte jag: »nä, varför ska jag göra det? Jag har ju redan förnedrat mig med att göra en årslista med musik från 2009. Jag ger blankt fan i det«.

Dessutom är jag redan missnöjd med min 2009-musiklista. Inte minst eftersom jag där felaktigt påstår att The First Band From Outer Space inte kom med någon ny skiva under året. Det gjorde de nämligen. Vilket flera också har påpekat för mig i hotfulla meddelanden på min kärestas telefonsvarare. Den tredje november 2009 släppte de skivan »The Guitar Is Mightier Than The Gun«. Pinsamt! Jag blev tvungen att kasta mig över den bärbara datorn när jag kom hem efter julledigheten och beställa den bums-fadderalla!

Tack gode mänskligheten för ni uppfunnit telefonsvararen och tack alla arga kalenderbitare för att ni bryr er. Som ett bevis på min uppskattning lämnade jag två faktafel i föregående mening som ni kan roa er med att granska.

Jag vet ju att hon den där fjantpoeten som jag inte kommer ihåg namnet på, men som tydligen blev en av årets sommarpratare – trots att hon är fjantig – går in och redigerar sina blogginlägg i efterhand. Rättar till stavfel och ... revisionerar! Det är under min värdighet att göra något sådant. Ni får allt stå ut med att läsa mina blogginlägg med både faktafel och stavfel. Upp i rumpan på er i annat fall!

Men helt opåverkad kan man ju såklart inte bli när man publicerar fadäser av ovan nämnda slag (»ovan nämnda slag«, lät ju förresten jävligt akademiskt. Det tilltalar kalenderbitare, tänker jag. Ursäkta detta instick, men jag är visst lite berusad när jag skriver. »Tjo!«) Hur ska jag nu göra om jag gör en musiklista 2010?! Samma misstag får ju inte upprepas. Kan jag med att plocka in The First Band From Outer Space’s nya skiva på den, 2010 ... eller ... fan! Det kan jag ju inte göra. Kalenderbitarna kommer att bli tokiga. Och nästa år firar vi säkert jul hemma, så då kanske jag svarar när de ringer och gnäll-gnäller. Usch, vad jobbigt det blev nu.

Kanske ska jag bli banbrytare och införa en lista som heter »Det bästa jag lyssnade på under 2010«. Då kunde jag helt ärligt plocka med vad fan som helst. Till och med kålrötter och potatis. Kalenderbitarna skulle bli helt vansinniga. »MEN HALLÅ!? Hur tänker du nu? KÅLRÖTTER! Är du skadad på något sätt? MAN KAN JU INTE LYSSNA PÅ KÅLRÖTTER HELLER!«

Klart man kan. Ask »The Swedes«. Ni vet den där ultracoola 60-talsgruppen. Ju.

(Kanske att jag går och redigerar detta inlägg när jag kommit på en bättre slutpoäng ...)

Inga kommentarer: